Jos is administratief medewerker
Sinds 1 december werkt Jos bij de gemeente Capelle aan den IJssel. Hij is administratief medewerker op de afdeling Stedelijke Ontwikkeling. Daarvoor kreeg hij een bijstandsuitkering. Hij vertelt zelf hoe hij aan het werk kwam.
Jos maakte carrière met financiële banen in het bedrijfsleven. Hij had een goede baan, een vriendin, spaargeld en wilde een huis gaan kopen.
Alles gaat mis
Jos vertelt: “In 2014/2015 ging alles tegelijk mis. Ik verloor mijn baan. Mijn relatie eindigde en ik moest verhuizen. Mijn toekomst viel weg. Ik had tijd nodig om mezelf weer van de grond op te rapen. Ik kon geen ander werk vinden en kreeg een uitkering.”
Werk zoeken
“Ik wilde weer werken. Maar de financiële wereld bleek erg hard te zijn. Ik had ongeveer een jaar niet gewerkt. En nergens wilden ze me meer aannemen. Zelfs niet via een uitzendbureau waarvoor ik eerder 2 jaar gewerkt had. Via IJsselgemeenten kreeg ik uiteindelijk wel vrijwilligerswerk. Het was fijn om weer te werken. Je hebt weer een ritme in je dag, een doel. Mensen zijn blij met je.”
Banenmarkt
“Vorige zomer ging ik naar de banenmarkt van IJsselgemeenten in het Isala Theater. Daar had ik via een uitzendbureau contact met een bedrijf in Rotterdam. Ik kon snel beginnen bij de inkoopafdeling. Ik ging werken, maar het contract was nog niet geregeld. Toen ik het contract eindelijk kreeg, bleek het salaris veel minder dan we hadden afgesproken. Daarom ging ik weg. Heel de tijd was er geen medewerker van IJsselgemeenten bij betrokken.”
Werkweigering
“Toen mijn casemanager dit hoorde, was ze niet blij met me. Ik was zelf gestopt met werken. Dat mocht niet. Het was het weigeren van werk. Tot dan toe had ze me redelijk met rust gelaten. Nu moest ik 10x per week solliciteren. Dat gaf me veel stress. Maar het was ook goed voor me. Accountmanager Joël Mohangoo regelde een sollicitatiegesprek bij gemeente Capelle. Dat ging goed en daar werk ik sinds december.”
Spannend
“Het begin was wel heel spannend. Stond ik stijf van de stress midden in de nacht naast mijn bed. Weer 5 hele dagen werken, nieuwe collega’s, veel indrukken. Ik vroeg me af: vinden ze me wel aardig? Doe ik het werk wel goed? Doe ik wat ze van me verwachten? Maar al snel merkte ik dat het goed ging. Het werk, de collega’s, het voelde als een warm bad. Iedereen wilde me helpen. Heel anders dan wat ik in het bedrijfsleven gewend was. Nu heb ik zelfs wat tijd over in mijn werk. Dat heb ik verteld. Daarom kreeg ik een gesprek bij de afdeling Financiën. Daar ga ik nu een paar uur werken in mijn oude beroep.”
Mijn tips voor werkzoekenden
“Probeer niet te twijfelen aan jezelf. Denk niet als ze je bij een sollicitatie afwijzen: dat ligt aan mij. Denk: voor hen is het een gemiste kans. Daarna ga je positief naar het volgende gesprek.”
Zoekt u ook nieuwe medewerkers?
Goed personeel is onmisbaar. Maar waar vindt u geschikte medewerkers in deze arbeidsmarkt?
WerkgeversServicepunt (WSP) IJsselgemeenten helpt met werven en selecteren van personeel. We richten ons op werkgevers en mensen die werk zoeken uit Capelle, Krimpen en Zuidplas. Vinden we hier niet de mensen die u nodig heeft? Dan kunnen we verder zoeken bij onze partners in heel Rijnmond. Ook als uw bedrijf of organisatie aan de slag wil met Social Return of Garantiebanen kunnen we helpen en adviseren.
Het WSP helpt mensen met een uitkering aan het werk. We kennen veel gemotiveerde mensen met verschillende leeftijden, opleiding en ervaring. Zo vinden we de juiste mensen. Zij willen graag aan de slag en kunnen direct aan het werk. Waar nodig kunnen we (mee) investeren in opleiding, begeleiding op de werkvloer en loonkosten. Onze inzet stopt daarom niet als we een kandidaat hebben gevonden.
Aan de slag
Wilt u meer informatie of een afspraak maken? Neem contact op met WSP IJsselgemeenten:
Telefoon: 010 - 284 84 00
E-mail: wsp@ijsselgemeenten.nl
www.wsprijnmondijsselgemeenten.nl